Hajj & Umrah

Question:

1. While making tawaaf if a person needs to take a rest due to health reasons, can he move aside and take rest till he regains his strength and then complete the remaining circuits from the point he left? While moving aside to take a rest his chest will face Ka'bah. Will this be permissible? Please advice.   


2. Will the above be allowed in the Saee?

 

 

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Due to health reasons, it will be permissible for one to leave the tawaf[1] in order to recuperate and regain strength.[2] When resuming the tawaf, it should be from the point one stopped.[3] When withdrawing from the tawaf to take a rest, it is not prohibited to face the Ka'bah; however, it is better not to do so.[4] Similarly, it will be permissible for one to take a rest during sa'ī if it is difficult for one to do so in a single run.[5]

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Mohammad

Student Darul Iftaa
USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net



[1] و أما سنن الطواف: فمنها الموالاة بين الطوافات و بين أبعاض الطوفة، ليست بشرط

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٦، المكتبة المكية)

 

ترجمة: الموالاة في الطواف سنة

معلم الحجاج، ص ١٢٨، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي

 

[2] وَالْمُوَالَاةُ فِي الطَّوَافِ لَيْسَتْ بِشَرْطٍ حَتَّى لَوْ خَرَجَ الطَّائِفُ مِنْ طَوَافِهِ لِصَلَاةِ جِنَازَةٍ أَوْ مَكْتُوبَةٍ أَوْ لِتَجْدِيدِ وُضُوءٍ ثُمَّ عَادَ بَنَى عَلَى طَوَافِهِ، وَلَا يَلْزَمُهُ الِاسْتِئْنَافُ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: {وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ} [الحج: 29] مُطْلَقًا عَنْ شَرْطِ الْمُوَالَاةِ... وَعَلَى هَذَا أَيْضًا يَخْرُجُ مَا إذَا طَافَ مَحْمُولًا أَنَّهُ إنْ كَانَ لِعُذْرٍ جَازَ، وَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ

(بدائع الصنائع، ج ٢، ص ٣١٠، دار إحياء التراث)

 

و أما مباحات الطواف...يخرج منه لحاجة

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٢٥، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية)

 

و أما سنن الطواف: فمنها الموالاة بين الطوافات و بين أبعاض الطوفة، ليست بشرط حتي لو خرج الطائف من طوافه لصلاة مكتوبة أو جنازة أو تجديد وضوء ثم عاد بني علي طوافه، و لايلزمه الاسئناف.

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٦، المكتبة المكية)

 

و من واجبات الطواف: التيامن فيه: و هو الابتداء من يمين الحجر جاعلا البيت علي يساره، و ليس بشرط الجواز بلا خلاف بين أصحابنا حتي يجوز الطواف منكوسا

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٠، المكتبة المكية)

 

معلم الحجاج، ص ١٣٦، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي

[3] و إذا عاد للبناء هل يبني من محل انصرافه، أو يبتدئ الشوط من الحجر؟ الظاهر الأول قياسا علي من سبقه الحدث في الصلاة

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٢٧، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية)

 

[4]و من واجبات الطواف: التيامن فيه: و هو الابتداء من يمين الحجر جاعلا البيت علي يساره، و ليس بشرط الجواز بلا خلاف بين أصحابنا حتي يجوز الطواف منكوسا

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٠، المكتبة المكية)

 

و ذكر السروجي في منسكه: لو استقبل البيت بوجهه و طاف معترضا و جعل البيت علي يمينه و مشي قهقري إلي جهة الباب أنه يصح الطواف عندنا....ولكن ذكر في الغاية أنه مكروه

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٢ المكتبة المكية)

 

و أما محرماته...أداء شيء من الطواف مع استقبال البيت

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٢٦، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية)

 

[5] و أما سنن الطواف: فمنها الموالاة بين الطوافات و بين أبعاض الطوفة، ليست بشرط

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٦، المكتبة المكية)

 

و لا يشترط لصحة السعي...الموالاة بين الأشواط و أجزاء الأشواط، بل هي سنة، فلو فرق السعي تفريقا كثيرا كان سعي كل يوم شوطا أو أقل لم يبطل سعيه و يستحب أن يستأنف إن فعله من غير عذر

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٣٣، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية؛ معلم الحجاج، ص ١٤٧، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي)

 

ترجمة: الإتصال و الموالاة بين الأشواط في السعي ليس بشرط بل هو سنة

معلم الحجاج، ص ١٤٧، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي

Is sa’ee valid without wudhu?

Question:

If one does the last circuit of Sa’ee without wudhu, is the sa’ee valid?

 

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Wudu is not a condition for the validity of Saee. However, it is Mustahab (preferable) to be in the state of wudu while performing Saee.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1] وليس عليه لترك السعي شيء عطف على قوله فعليه دم والمراد ليس عليه لترك جابر السعي شيء أي لا يجب باعتبار مجرد السعي محدثا شيء لأنه لا تجب الطهارة فيه بل الواجب فيه الطهارة في الطواف الذي هو عقيبه (فتح القدير ،ج3ص57، دار الفكر)

لأن السعي وإن صح مع الحدث بوصف التمام؛ لأنه لا تعلق له بالبيت (المحيط البرهاني في الفقه النعماني، ج2ص464، دار الكتب العلمية)

(مسائل رفعت قاسمي ج5ص125،حامد كتب خانه)

What are the virtues of completeing 40 Salah in Masjidun Nabawy?

 

Question:

I want to know with regards reading forty Salah in Masjidun Nabawy,what are the rewards?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Hadhrat Anas (Radhiallahu Anhu) reports that Rasulullah Sallallāhu Alayhi Wasallam said: Whoever performs forty Salah in my Musjid(in succession),not missing any Salah, he is guaranteed freedom from Hell fire, redemption from punishment and he becomes immune to hypocrisy.”(Majma’uz Zawaaid)

And Allah knows best,

Mufti Ebrahim Desai

 

By Abdul Azeem Bin Abdur Rahmaan

Darul Iftaa Student

Faculty of Jurisprudence & Islamic Verdicts

12 January 2013

 

 

Question:

While performing Hajj is it necessary that the Niqaab of a women does not touch her face while she is in Ihraam?
Can she give some charity if she finds this difficult?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

Leaving the face uncovered is part of the woman’s Ihrām.  Nabi Sallallāhu Alaihi Wa Sallam has said:

“The Ihrām of a female is in her face and the Ihrām of a man is in his head.”

(Sunan Ad-Dāru Qutni, Hadīth No. 2761)[1]

In these times of corruption and evil, it is advisable that a woman in Ihrām covers her face in such a way that the covering cloth (niqāb) does not touch the face. That is by wearing a cap and drawing the niqāb from a distance away from the face.  However if we suppose the niqāb does end up touching the face, then charity equivalent to the amount of Sadaqatul Fitr is due.  And if she wears niqāb whilst touching her face for a complete day, a Damm (sacrificed animal) is due.[2]  [3]


[1]  إِحْرَامُ الْمَرْأَةِ فِي وَجْهِهَا وَإِحْرَامُ الرَّجُلِ فِي رَأْسِهِ (دار قطني, رقم الحديث 2761, مؤسسة الرسالة)

 

[2]  وليس للمراة ان تنتقب وتغطي وجهها فان فعلت ذالك يوما كاملا فعليها دم (الجوهرة النيرة,ج 1, ص 218: مير محمد كتب خانه)

[3]  (فان فعلت) اي ما ذكر من تغطية الوجه (يوما فعليها دما, وفي الاقل صدقة)

(حاشية ارشاد الساري الي مناسك الملا علي القاري, ص 438: مؤسسة الريان)

KHARWASTAN

Join Our Mailing List (B.E.E.P) - Business Educational Empowerment Programme