Question:

A married non-Muslim woman embraces Islam will she remain living with her husband who refuses to become a Muslim or will her nikah break? Also how much time does the husband have to make up his mind whether he wants to embraces Islam or not.



Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

In principle, if a woman accepts Islam and her husband does not accept Islam, and if the husband clearly mentions that he will not accept Islam then, she should separate from her husband. In this case they will no longer remain husband and wife and she will sit for her waiting period (iddah) immediately which is three menstrual cycles if she experiences menses or three months if she does not experience menses. [1]

 

 However, if the husband does not clearly mention that he will not accept Islam, then the wife will wait for three menses to pass. If the husband does not accept Islam before the wife’s waiting period (three menses) end then, they will no longer remain husband lam wife. [2]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Dawoodjee

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net

[1] واذا اسلم احد الزوجين المجوسيين فى دار الاسلام عرض القاضى الاسلام على الاخر فان صرح بالاباء فالقاضى لايعرض عليه الاسلام مرة اخرى ويفرق بينهما فان سكت ولم يقل شياء فالقاضى يعرض عليه الاسلام مرة بعد مرة حتى يتم الثلاث احتياطا (تاترخانية ج10 ص272 م زكريا)

(وإذا) (أسلم أحد الزوجين المجوسيين أو امرأة الكتابي عرض الإسلام على الآخر، فإن أسلم) فيها (وإلا) بأن أبى أو سكت (فرق بينهما، ولو كان) الزوج (صبيا مميزا) اتفاقا على الأصح (الدر المختار)

(قوله أو سكت) غير أنه في هذه الحالة يكرر عليه العرض ثلاثا احتياطا، كذا في المبسوط نهر (قوله فرق بينهما) وما لم يفرق القاضي فهي زوجته، حتى لو مات الزوج قبل أن تسلم امرأته الكافرة وجب لها المهر( رد المحتار ج3 ص188 سعيد)

 

[2] وان اسلم احد الزوجين فى دار الحرب فان الفرقة تقف على مضى ثلاث حيض و فى الينابيع أو يمضى عليها ثلاثة أشهر ان كانت ممن لاتحيض فاذا مضت وقعت الفرقة (تاترخانية ج10 ص272 م زكريا)

جواهر الفقه ج4 ص290 م دار العلوم كراتشى

الحيلة الناجزة للحليلة العاجزة ص105 دار الاشاعت

 

 

 

 

 

 

 

 

KHARWASTAN

Join Our Mailing List (B.E.E.P) - Business Educational Empowerment Programme